کد خبر: ۱۰۶۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳ 23 August 2022

 

تابناک/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، روستای کشایه رودسر را با ۵۰ خانوار یک روستای صد درصد بوم گردی دانست و بیان کرد: نخستین روستای بوم گردی کشور را در استان گیلان راه اندازی کردیم که شامل ۵۰ واحد بوم گردی است و تا پایان تابستان افتتاح می شود بگزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک گیلان.

 

ولی جهانی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان، از افتتاح ۶۲ پروژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در هفته دولت با اشتغالزایی ۶۰۰ نفری خبر داد و اظهار کرد: این پروژه ها شامل دو واحد دفتر اطلاع رسانی، چهار واحد مسافرخانه و مسافرکاشانه، سه واحد پذیرایی، پنج مجتمع گردشگری، یک هتل و ۲۰ واحد بوم گردی است.

 

وی با بیان اینکه واحدهای بوم گردی با اعتبار بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان در رضوانشهر به بهره برداری خواهد رسید، تصریح کرد: همچنین ۱۵ مورد رونمایی از پروژه های میراث فرهنگی شامل مرمت بناها و خانه ها و بافت های تاریخی در رشت و لاهیجان و انزلی و افتتاح یک واحد بوم گردی در ماسوله خواهیم داشت.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به آغاز سومین مرحله کاوش های باستان شناسی در کهنه ماسوله، یادآور شد: یافته ها نشان دهنده قدمت ۷۰۰ ساله این منطقه و آشنایی مردم آن با آهن و سفال است.

 

جهانی با بیان اینکه بیش از ۶۰ مورد اثر فرهنگی و تاریخی در راستای ثبت جهانی ماسوله و کهنه ماسوله شناسایی شده است، گفت: کاوش های باستان شناسی قدمت برخی از آثار شناسایی شده را متعلق به ۴۰۰۰ سال قبل می داند. مهر سال جاری ارزیابان یونسکو به گیلان می آیند و لذا در این راستا بیش از ۱۰ تابلوی راهنمای دو زبانه(فارسی - انگلیسی) را نصب کردیم.

 

وی از رفع بیش از ۹۵ درصدی ایرادات ثبت جهانی ماسوله خبر داد که شامل جابجایی کانکس مخابرات و تخریب یک ساختمان چهار طبقه می شود و عنوان کرد: مسیر دسترسی فومن به ماسوله با همکاری شهرداران رشت، فومن و صومعه سرا آسفالت و پاکسازی شده است.

 

مدیرکل میراث گیلان، با بیان اینکه امیدواریم ماسوله به عنوان تنها اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی قرار بگیرد، افزود: در چند قدمی ثبت جهانی ماسوله هستیم که بزرگترین اتفاق برای ایران و گیلان است.

 

وی از برگزاری بالغ بر ۲۰۰ برنامه فرهنگی و تاریخی در قالب جشنواره و رویداد و نمایش و همایش تخصصی طی یک سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: فردا نخستین برنامه هفته دولت را با حضور استاندار گیلان در لاهیجان برگزار خواهیم کرد که شامل بهره برداری از نخستین مجتمع گردشگری کشاورزی استان با سرمایه گذاری ۶۲ میلیارد تومانی و اشتغالزایی مستقیم ۶۰ نفری و غیر مستقیم ۱۷۰ نفری است. همچنین هتل سه ستاره ناسیونال لاهیجان با سرمایه گذاری ۲۰ میلیاردی و اشتغالزایی ۲۵ نفری افتتاح می شود.

 

جهانی با اشاره به اشتغالزایی ۹۷ نفری در پروژه افتتاح واحدهای بوم گردی رضوانشهر، تصریح کرد: برای نخستین بار بافت تاریخی انزلی را مصوب کردیم و ۹۰ درصد طرح تفصیلی شهر اجرایی شده است لذا شهرداری می تواند پاسخگوی استعلامات باشد. در شهر رشت نیز برای پنج محله تاریخی از جمله پیرسرا و بازار رشت تعیین حریم انجام شد.

 

وی از ثبت ملی قله شاه معلم، مصلی امام خمینی(ره) رشت و آبشار تالش خبر داد و بیان کرد: معماری مصلی رشت برگرفته از معماری دوره اسلامی بوده و لذا این معماری در کشور بی نظیر است و مانند ندارد.

 

مدیرکل میراث گیلان روستای کشایه رودسر را با ۵۰ خانوار یک روستای صد درصد بوم گردی دانست و بیان کرد: نخستین روستای بوم گردی کشور را در استان گیلان راه اندازی کردیم که شامل ۵۰ واحد بوم گردی است و تا پایان تابستان افتتاح می شود. خانه های این روستا تماما از سنگ و چوب و گل هستند و معماری تاریخی - سنتی دارند.

جهانی از همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با کمیته امداد جهت ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به مددجویان جهت راه اندازی واحدهای بوم گردی خبر داد و یادآور شد: خانه هایی که بافت سنتی آنان حفظ شده باشد ظرفیت خوبی برای بوم گردی هستند.

وی با بیان اینکه ثبت ملی دو روستای ارده و انبوه در دستور کار است، گفت: به زودی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشت را تبدیل به موزه اسناد و کلبه پارک ملت را تبدیل به موزه خوراک می کنیم و نخستین موزه حصیر ایران در روستای فشتکه خمام راه اندازی می شود.

 

این مقام مسئول از برگزاری همیش دو روزه شهرهای خلاق ایران در یونسکو به میزبانی رشت خبر داد و خاطرنشان کرد: این همایش با محوریت خوراک، موسیقی و صنایع دستی مهر امسال در تالار مرکزی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه خیابان شریعتی رشت گذر خوراک می شود، گفت: ۳۰۰ نوع غذا در گیلان شناسایی شده که بیش از ۲۷۰ مورد را ثبت کردیم و لذا دنیا رشت را به عنوان شهر خلاق خوراک می شناسد.

جهانی گیلان را دارای ۵۲۰۰ اثر تاریخی دانست و یادآور شد: ۱۲۰۰ اثر ثبت ملی شده است، اما برخی از آثار دارای مالک خصوصی هستند و لذا باید در حوزه مرمت ورود کنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار